SV ønsker styrkning av skolen – en god fremtid for Hammerfests unge

Av: Lillann Hansen ( 3. kandidat) og Laura Kjølås (8. kandidat)

Ifølge folkehelseundersøkelser gjort i Hammerfest opplever barn og unge i kommunen stadig flere utfordringer knyttet til mestring av hverdagen. Ikke bare på skolen, men også sosialt og digitalt.

Laura Kjølås (8.kandidat, Hammerfest SV) og Lillann Hansen (3. kandidat, Hammerfest SV)

Verden rundt oss blir stadig mer kompleks, og ungene våre strever med alle de forskjellige plattformene og arenaene i livet hvor det forventes at de skal mestre.

Mange foreldre strever også. Barna ferdes i ukjent terreng, og det kan oppstå usikkerhet i å veilede og sette grenser i en verden som har blitt så mye større siden den gang de selv var barn.

Lærere rapporterer om flere elever med utfordrende atferd og vanskeligheter knyttet til sosiale relasjoner. Disse problemene kan få store konsekvenser som strekker seg utover skolemiljøet og berører hele samfunnet.

Ansvaret må fordeles

Økningen av psykiske helseproblemer og utfordrende atferd blant elever krever tilstedeværelse av voksne i skolemiljøet. Disse voksne må være helsesykepleiere, barne- og ungdomsarbeidere, skolepsykologer og foreldre, som i samarbeid med lærerne kan identifisere tegn på problemer og gripe inn tidlig.

I dag tillegges dette ansvaret i for stor grad lærerne. Det innebærer en voldsom økning i deres arbeidsoppgaver, og er ikke bærekraftig. Vi risikerer at flere forlater yrket på grunn av for mange arbeidsoppgaver og for stort arbeidspress. I følge KS forsvinner en tredjedel av nyutdannede lærere ut av skolen i løpet av de fem første årene. Tall fra Samordna opptak viser også at det er 21,1 prosent færre som har søkt lærerutdanning på landsbasis i 2023. Dette er urovekkende tall. Lærere kan mye om mangt, men de trenger tid til å få brukt sin kompetanse til å undervise, slik de er utdannet til.

Hammerfestskolen – en trygg arena for både elever og ansatte

Hammerfest SV vil jobbe for en løsning som involverer flere yrkesgrupper i skolen. Ved å øke tilstedeværelsen av ulike fagpersoner som helsesykepleiere, skolepsykologer, barne- og ungdomsarbeidere og rådgivere kan vi skape et tryggere miljø for ungene våre, der tidlige tegn på problemer oppdages og håndteres effektivt.

Vi vil jobbe for at det skal bli enklere for foreldre å få veiledning og verktøy for å håndtere disse utfordringene, sette sunne grenser og utvikle positive holdninger og vaner som støtter barnas utvikling.

Dermed kan vi gi barna våre den brede støtten og veiledningen de trenger for å takle dagens utfordringer. Sammen kan vi skape en skole hvor alle elevene kan trives, vokse og blomstre – en skole rustet til å møte dagens og morgendagens utfordringer.